Social
Scurte incursiuni în cotidianul basarabean. Rutiera și magazinul universal
În Republica Moldova am fost de două ori. Prima oară la scurtă vreme după Revoluție, într-un schimb dintre un liceu din Soroca și cel unde eram elevă la acea vreme. Însă amintirile primei călătorii sunt destul de diluate; chiar și…
Citeste mai mult
Sfârşitul istoriei şi omul Apocalipsei
Asumându-și verticala tradiției legitimante, în limitele perimetrului posthistoric (un spațiu adesea out of minds, în care Europa devine americanizată – pentru Garton Ash, din punctul de vedere al sistemului de valori, Obama este un european!), homo posthistoricus reprezintă un profil…
Citeste mai mult
Puțintică răbdare, stimabile!
Cine mai este vinovat de progres în zilele noastre? Foarte puține inovații vin dinspre stat, majoritatea având drept proveniență sfera privată. Cu mult timp în urmă progresul era adus de indivizi ”pe persoană fizică”, dacă ar fi să folosim o…
Citeste mai mult
Orașul subteran
Ați reținut vreodată fața celui căruia i-ați întins o monedă sau ceva de mâncare? Probabil că foarte rar. Ei sunt pentru noi ființele gri, sunt oamenii din celălalt oraș, cel de dedesubt, cel de la margine, oricum celălalt, un oraș…
Citeste mai mult
Cercul TOTEM și Institutul de Sociologie al Academiei Române vă invită la masa rotundă cu tema „Schimbarea valorilor sociale”
În urmă cu 1500 de ani, libertatea însemna apartenența necondiționată la neam; astăzi, înseamnă independență.
Munca era truda, pedeapsa care urma unui păcat fundamental; astăzi, este virtutea care edifică bunăstarea, viața bună.
Averea desemna pământul și casa; acum, ea poate lua forma unui petic de hârtie, ușor de strecurat în palma cuiva.
Consumerismul: cine deține pe cine?
Recent am revăzut filmul Fight Club, în care personajul lui Brad Pitt, Tyler Durden, spunea: „The things you own end up owning you.” („Lucrurile pe care le deții ajung să te dețină.”). Această afirmație este una care pare simplă, dar poate avea o multitudine de conotații. Deși filmul a apărut în 1999, în S.U.A., se pare că această idee este încă foarte actuală.
Black Friday a trecut. Aşteptăm Crăciunul „magic”!
Împovăraţi de criză, am deprins totuşi destul de bine, în ultima vreme, obiceiurile societăţii de consum. Iar dintre acestea, Black Friday este, poate, una dintre cele mai caracteristice. Ea nu este, propriu-zis, o sărbătoare, deşi instanţele care o promovează vor…
Citeste mai mult
Reflecţii pentru o antropologie a muncii
Arhanghelos este o localitate grecească cu circa şapte sute de locuitori, megleno-vlahi, situată într-o regiune semi-montană, la graniţa cu Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei. Locuitorii sunt specializaţi pe producţia de cireşe şi cartofi. Stefanos este unul dintre întreprinzători. De ani…
Citeste mai mult
Reclama încotro?
Antichitatea ne spune puțin sau deloc despre această activitate, dar epoca medievală aduce în peisaj comerciantul care își ”strigă marfa” din mers, sau prin târguri. Arhivele timpului arată că indiferent de ținut, reclama acelor vremuri nu conținea întotdeauna informații reale…
Citeste mai mult
Integrarea paradoxurilor
Suntem deja „integrați” de cinci ani în Uniunea Europeană, o structură cvasistatală care încearcă în continuare ca, în completarea domeniului său predilect – economia – să se edifice şi ca sistem legislativ, social, administrativ, chiar cultural. Am sperat că…
Citeste mai mult
Antropocentrism aroganță și infatuare
De ce folosim mai mult expresia ”Sfârșitul lumii” și nu ”Sfârșitul rasei umane?”. Suntem noi oamenii centrul universului sau cel puțin al planetei pe care trăim?