Politic

Ar fi dorit Eminescu România în UE?

Cu impresionantul ei patrimoniu cultural cu tot, Europa traversează o criză economică al cărei sfârşit încă nu se arată. Nici zestrea culturală şi istoria popoarelor europene nu rămân scutite de asprimea crizei şi transformă bijuterii ale culturii universale în gaj pentru Fondul Monetar. Am putea aşadar chiar să ne considerăm fericiţi că, din patrimoniul nostru cultural, Eminescu nu este un Acropole clădit din piatră, ci din cuvinte şi idei, care, după ce a mai trecut şi tăvălugul lui Patapievici peste el, ar fi fost girat finanţei mondiale.

Mesaje din Sirius (IV) „Fi-va Bucureştiul noul Constantinopol?”

Dacă timp de două secole am fost obsedaţi de Occident, a venit vremea, iată, ca şi Occidentul să fie obsedat de noi, cu patimă de tată vitreg. Vrem nu vrem, am ajuns copilul din flori al Occidentului. Acest paternalism cam strâmb şi fără alonjă organicistă pare a degenera chiar înainte de a avea o bine articulată conştiinţă de sine, Occidentul, în actele de stare civilă numit generic Europa, grăbindu-se să ne confere şi-o frăţietate, nu doar sugerată, cu Bulgaria.

Reconstrucţia României

Faţă de sentimentul irepresibil al descompunerii generalizate şi al paraliziei cvasicomplete în care ne găsim ca ţară, apare astăzi cu insistenţă întrebarea: de unde trebuie început pentru a reconstrui ceea ce s-a demolat şi a reporni ceea ce pare veşnic înţepenit?

Răspunsul la această întrebare vine întotdeauna pe câteva căi, niciuna, din păcate, îndreptăţită. Să le luăm pe rând.

Înapoi la statul naţional!

În 1990, partidele româneşti apărute după seceta comunistă ca nişte ciuperci nefireşti au uitat o vreme ideea de la care trebuie să plece orice demers politic: ideea unei comunităţi organice (măcar în teorie) pe care trebuie s-o apere. Izolaţionismul lui Ceauşescu a fost urmat de o oikofobie (cu termenul filosofului conservator britanic Roger Scruton) din ce în ce mai marcată, adică de o spaimă a elitei de propria sa comunitate, de propriul său popor:

hehey