Protestul e o formă de dezordine interioară. Când protestezi, te manipulezi de unul singur, atunci când nu ești manipulat de cineva din afara ta. De obicei, lucrurile se conjugă.
Ceea ce rezultă, din perspectiva unui individ, în urma unui protest, nu seamănă deloc cu un spor moral sau de cunoaștere, dimpotrivă. Protestatarul nu va ști, de fapt, niciodată, până la capăt, de ce a protestat.
Lucrul acesta e firesc: dacă ar analiza până la capăt fundamentele protestului său, ar vedea că nu există niciunul întemeiat. Niciun protesc nu depășește, la final, faza degradării inevitabile în ridicolul carnavalesc și în teatralitatea factice. Patetismul revoluționar infantil reprezintă sfârșitul oricărui act de protest exterior, oricât de întemeiat aparent.
Lumea tradițională funcționa, din punct de vedere spiritual și psihologic, pe principiile unei armonii care, evitând excesele exterioare, aducea orice lucru sub ascultarea unui rost. Chiar și cel mai dureros moment al vieții sau al istoriei avea tâlcul lui, care trebuia descifrat înainte de orice. Această descifrare, de obicei, nu stătea în puterea tuturor oamenilor „simpli”, ci a unei elite care era, de aceea, ascultată. După descifrare, urma faza a doua, aceea a conformării sau a încercării de conformare cu sensul acelei întâmplări. Fiind trăită cu rost, cu sens și fără grabă, viața avea timp să se înțeleagă pe sine, la fel ca oamenii care nu erau ocupați să iasă din sine protestând, ci, dimpotrivă, să se adâncească în sine înțelegând de ce li se întâmplă ce li se întâmplă.
În schimb, lumea modernă a făcut din dezordinea interioară afișată o virtute, pe care suntem gata s-o definim ca spirit civic. Tot ce nu ne convine și poate fi țipat în public se poate subsuma eroismului de fațadă al civismului. Teatralitatea, caracteristică pe care, cu geniu, un Zinoviev o atribuie lui homo occidentalis sau occidentaloidului, cum spune el, a pus stăpânire și pe firea tradițional cumpănită a românului. Totul trebuie, așadar, expus, de la viciu până la virtutea îndoielnică a protestului public.
Se crede cu naivitate că protestele vor avea ca rezultat „însănătoșirea morală” a societății noastre. Pornind de la iluzia că politicul se va „speria” de mulțimile adunate la proteste. Nimic mai fals. Protestele vor adânci haosul moral și material al societății (nu numai la noi).
O altă iluzie care se cultivă omului modern este că „rezistența” sa la manipulările politice și afișarea protestului vor aduce un echilibru vecin cu justiția între forțele sociale.
Rezistența exterioară a omului de azi este contrapartea completei lipse de rezistențe interioare. Nemaifiind capabili să se reprime, „rezistenții” dau în clocot și sunt capabili, realmente, de gesturi disperate, cum ar fi acela de a sta în frig zile la rând, într-o piață publică. E un sacrificiu inutil, pe care nu se știe de ce oamenii și-l asumă. Dar e ca un drog.
În loc să cultive acest magnetism inversat față de clasa conducătoare, omul modern ar face mai bine să încerce să se supună acesteia. O societate nesupusă, civic impecabilă, nu va avea în veci o elită politică în sens tradițional, reală. E firesc să fie așa.
Când demnitatea (dignitas) elitei și încrederea (fides) masei părăsesc scena politică, cele două, spune Evola, sunt pe veci pierdute. Prăpastia dintre ele nu poate fi decât accentuată de dezordinea exterioară pe care o trădează protestul. Elita va face pași decisivi spre un „machiavelism” firesc, pe care condițiile actuale îl fac din ce în ce mai probabil. O elită refugiată în arcanele puterii și o masă abrutizată de alcoolul tare al protestelor vor fi rezultatele cele mai probabile ale acestei spirale istorice.
Din acel moment, distanța dintre cele două nu mai poate fi umplută decât cu nenumitul, neștiutul și mereu invocatul Sistem, pe care nimeni, niciodată nu-l va vedea, distruge sau umaniza.
Salut.
Nu sunt de acord cu: „În loc să cultive acest magnetism inversat față de clasa conducătoare, omul modern ar face mai bine să încerce să se supună acesteia. O societate nesupusă, civic impecabilă, nu va avea în veci o elită politică în sens tradițional, reală. E firesc să fie așa.”
Hai să ne vindem tot și să viram banii în contul lui Dragnea. Hai sa lucram direct ca negrii pe plantația lui Dragnea. De ce nu? Să ne supunem.
@C
Ai interpretat exagerat acel fragment frate .
PS: mai ales cand tara e plantatia grofului Johannes
N-a interpretat deloc exagerat.
E cu totul alt aspect, iar autorul e ori rauvoitor ori nu stie ce spune.
Citeste asta:
http://yo9gjx.blogspot.ro/2017/02/omul-defect.html
Dle autor Cristi P., stupoare și gust amar produc rândurile dumitale. Chiar te-aș ruga să nu protestezi. Păcat de acele oarece cunoștințe de socio-psihologie ce răzbat. E absolut fals că protestatarul nu va ști de ce o face. Ba da, de la bun început. Sunt de acord (parțial)că e un drog. Al Binelui. Al comuniunii cu oameni politicoși, demni (fiindcă Demnitatea aici e. Aici e elita, în niciun caz în Teleorman, deși „și la Moldova nasc oameni”, sigur) De ce vrei să vezi doar zurbagii, nu și pe cei serioși, cu coloană vertebrală?, nu de virtute îndoielnică. Dacă ești obedient și te supui celor aroganți, care nu arată pic de respect, care se poartă de parcă ne-au ocupat și nu doar au drept de guvernat,e opțiunea dumitale. N-o vinde drept altceva.Frate cu lupul de vrei să fii, n-o prezenta drept virtute.Fii sănătos
Deh..a mai fost un moment când Binele s-a mutat din Palatul de Iarnă în stradă, cu elite cu tot. Deținătorii Binelui absolut nu se dezmint astăzi cum nu s-au dezmințit nici atunci. Nici CEKA n-o face. Mutăm trei sferturi din Teleorman în casa Ipatiev sau numai jumătate?
Bine aleasă poza pt. articolul lui C.P. Dl din foto e un tip coleric, asta-i tot. Dl Cristi o fi flegmatic, cinic, sarcastic, scientist batjocoritor, cu pretenții de ne-manipulat de nimeni, nici de sine? Parcă s-ar cere o fotografie în contrapartidă, nu? Da, încrederea în cei ce vor să ne conducă a dispărut. Dar, din cauza lor. Nu suntem predispuși a fi ne”fides”. Nu e gest disperat să stai în frig. E demnitate adevărată, poate sacrificiu…, VĂZUT DREPT CARNAVALESC, hm. Poate avea și acest aspect, din cauza camaraderiei, bucuriei de a dori binele, opoziției de a te lăsa dus de nas, ș.a.,ș.a. „Eroismul de fațadă” al mamelor și bunicilor…, delicios spus. Brava! Politicul da, nu se va speria, dar se va feri, va pune mânuși măcar când fură. Felicitationes, Cristi Pantelimon.
Dar procurorii şi membrii serviciilor secrete ce-şi vor pune când fură, fie şi-ntr-un procent de 4 la sută?
Pingback: De ce nu protestez - Anonimus
Pingback: De ce nu protestez. | Rezistența Creștină
Crestinii tot protestau la inceputuri.
Si rau au facut. Ca daca taceau si se stingeau, nu mai aveam ocazia sa citesc astfel de inteptii.
Intre timp, articolul e pe un website. Pe Internet. Internet care exista pana la urma, ca rezultat al dezordinii individualte despre care tu vorbesti.
Dar logica e grea, cand esti cu mintea in Biblie.
ASA ESTE CEI CE PROTESTEAZA AU UN CIOBAN IN SPATE CARE II MINA DIN URMA!!